·
El 18 de novembre passat es va presentar la maqueta del temple d’August, elaborada per l’empresa Clarmont, en el marc dels actes del X Aniversari de la Declaració de Tàrraco Patrimoni de la Humanitat per part de la Unesco. La peça és molt reduïda, està feta a escala 1:500, i s’ha incorporat a la gran maqueta de la ciutat romana de Tàrraco ambientada a inicis del segle II dC.
Aquesta es troba a l’interior de la Volta del Pallol, a Tarragona, i és també una maqueta monumental ja que, amb més de 20 m2, ofereix una visió unitària de la ciutat romana, l’activitat portuària i el seu entorn més immediat. La maqueta es va presentar l’any 2007 i va ser fruit d’una iniciativa de l’Ajuntament de Tarragona, que va comptar amb la planimetria arqueològica d’un projecte de recerca pluriinstitucional. Podeu veure un dossier gràfic de la maqueta entrant a la pàgina web de Clarmont.
Es curiós observar com, malgrat els nous avanços i els recursos digitals que s’apliquen a la divulgació patrimonial, un element de concepció clàssica com aquest encara constitueix un recurs pedagògic imprescindible. Per exemple, la maqueta va ser visitada l’any 2008 per més de 140.000 persones. La incorporació de la minimaqueta del temple reflecteix la connexió entre la recerca arqueològica i la difusió que desenvolupa el Museu d’Història de l’Ajuntament de Tarragona, amb què tanca un dels interrogants de l’arqueologia moderna (vegeu l’entrada Debat finalitzat!) i ofereix una visió més coherent del que podria haver estat el gran santuari de culte a l’emperador que coronava l’acròpolis de la ciutat amb unes dues hectàrees de superfície.

Presentació de la maqueta del temple.
La reproducció de Clarmont es fonamenta en els resultats de les prospeccions geofísiques (vegeu les entrades Les prospeccions geofísiques o la Bibliografia on-line), les reproduccions numismàtiques (vegeu Què busquem? (I)) i també les propostes interpretatives sobre el temple de Mars Ultor elaborades pel Museo dei Fori Imperiali de Roma, amb una base documental molt més extensa que la nostra.
Val a dir que només és una proposta pedagògica que complementa el discurs historicista del conjunt de la maqueta i que tots els elements incorporats obeeixen a un concepte global o el que anomenem arquitectura tipus de tradició romana. Tant de bo que tinguéssim més elements arquitectònics d’aquest temple. Per exemple, un fragment de columna gegant que conservem a la Torre del Pretori de Tarragona pot pertànyer a aquest temple, però també a la façana frontal de l’anomenada sala axial o aedes del Concilium. Altres interrogants que resten són la ubicació de l’ara d’August que esmenten les fonts o com s’ha d’interpretar la zona compresa entre el recinte de culte i la muralla tardorepublicana.
Tots aquests són elements que s’hauran d’anar incorporant a aquest recurs clàssic, però amb un gran futur.
Vegeu a continuació: (1) Una mostra d’habilitat durant la descoberta del temple; (2) Detall del nou temple, podem dir que acabat de pintar, en el context del santuari de culte imperial; (3) De ben segur que el temple era visible des de l’exterior de la ciutat, vista de la maqueta arribant de l’antiga Barcino; (4) Dibuix pedagògic del temple de Mars Ultor emplaçat a l’interior del Forum Augustum de Roma (Museo dei Fori Imperiali).
Per saber-ne més:
Ganzert, J. 1996: Der Mars-Ultor-Tempel auf dem Augustusforum in Rom, Mainz am Reim.
Ungaro, L. (a cura di) 2007: Il Museo dei Fori Imperiali nei Mercati di Traiano, Roma.
Etiquetes: august, maqueta, temple, volta pallol
Continuamos con el templo de Augusto « Pisándole los talones a Gorgias
03/03/2011 - 22:17
[…] las excavaciones llevadas a cabo en la Catedral de Tarragona. Como seguimos de cerca este tema, he aquí una maqueta del templo que se ha descubierto. Es impresionante el trabajo que están realizando […]