L’ensenyament republicà segons Jules Ferry

El triomf dels republicans a les eleccions de 1880 va obrir les portes de la Tercera República francesa a noves reformes de veritable caràcter republicà i democràtic. Van destacar especialment les mesures que es van aplicar en l’ensenyament, quan es va declarar l’ensenyament estatal laic el 1882 i es va considerar que era un instrument de formació de l’esperit republicà.

Francecoatofarms1898.png

En aquestes mesures i va tenir un paper destacat el ministre d’instrucció pública i president del govern, Jules Ferry, que defensava amb aquestes paraules el nou ensenyament republicà al Congrés Pedagògic de França de 1881:

Jules Ferry.jpgTots vosaltres sou fills del 1789!

Vostès són ciutadans gràcies a la Revolució francesa. Vostès seran nomenats mestres d’escola per la República del 1880. Com no han d’estimar i de fer estimar la Revolució i la República en les seves ensenyances?

Aquesta política és una política nacional i vostès poden, vostès han de –la qüestió és ben fàcil– interioritzar-la, sota les formes i per les vies desitjades, en l’esperit dels nois. Però la política contra la qual els vull fer posar en guàrdia és aquella que jo anomenava la política militant i quotidiana, la política de partit, de persones, de grup. Amb aquesta política no tenim res en comú! […]. Una escola per a un partit, una escola per a un grup, un mestre de partit o de grup, vostès serien això, quan vostès són els mestres d’escola de França i de la pàtria!

D’aquí a uns quants mesos, senyors, farem les eleccions generals. És la mateixa República la que pot quedar en dubte si es digués: “Heus aquí un govern que fa les eleccions amb els mestres d’escola com els qui va substituir van tractar de fer-les amb els capellans!”. Romanguin senyors mestres d’escola, allà on les nostres lleis i les nostres tradicions els han situat, romanguin amb els seus alumnes a les regions serenes de l’Escola.

Comparteix

    Etiquetes: , , , ,

    Comentaris

    Escriu un comentari

    (*) Camps obligatoris

    *

    Normes d'ús