Entrades amb l'etiqueta ‘Sàpiens’

Sàpiens i els nous temps

dimarts, 27/07/2010

Ja fa mig any que vam redissenyar la revista, i la veritat és que el nou SÀPIENS, des del meu punt de vista, és força més interessant que l’antic. Els temps canvien i els productes editorials s’han d’adaptar. Per exemple, en aquests moments se’m fa impossible imaginar el SÀPIENS sense la seva branca digital, sense aquest blog i sense la gran quantitat d’informació que les noves tecnologies permeten que puguem oferir als seguidors de la nostra marca. L’encotillament que representa el paper troba el complement perfecte amb internet. Per exemple, gràcies al web podem oferir entrevistes força més extenses amb personalitats de la talla de Jean Pierre Filiu, Jordi Savall o Raimon, per posar tres exemples recents. Per altra banda,  les noves tecnologies també necessiten encara el complement d’un format més convencional, de lectura més reposada.

La informació que generem actualment al voltant de la marca SÀPIENS és molt superior a la que oferíem fa, per exemple, només sis mesos. I us puc assegurar que jo, com la Clàudia Pujol o la Sònia Casas, mai havíem estat tantes hores a internet. A poc a poc, el nostre web es va fent més i més gran. Per exemple, des de fa pocs dies podeu tant consultar el contingut de tots els números de la nostra revista com viatjar virtualment per la història a través de la nostra línia del temps. Adaptar-se als nous reptes sempre paga la pena. Perquè adaptar-se als nous reptes és una garantir que aquests no et passaran pel damunt. Amb tota la seva força.

Darrera mirada sobre Franco

dimecres, 9/06/2010

Fa uns minuts m’he estat mirant una prova de l’article al qual dedicarem la propera portada de la revista SÀPIENS (sortida 23 de juny), que té com a protagonista Franco i el seu somni de convertir Espanya en una potència atòmica. L’Àlex Novials, el dissenyador, em comenta que està molt content de la part gràfica d’aquest reportatge, ja que ha aconseguit imatges poc vistes del dictador en la inauguració del Centre d’Energia Nuclear de Madrid l’any 1957. Per la meva part, també estic molt satisfet d’una investigació duta a terme per l’Albert Presas, professor de la Universitat Pompeu Fabra i de l’Institut Max Planck de Berlin. En ella, Presas i el periodista Jordi Finestres repassen els passos que va donar el règim per aconseguir desenvolupar aquesta energia, cosa que va provocar que els Estats Units miressin amb lupa els progressos que anava fent la dictadura en aquesta matèria, tal com revelen alguns informes desclassificats recentment als Estats Units, als quals ha tingut accés ‘Sàpiens’.

Les bones dades del programa ‘Sota Terra’

dimarts, 8/06/2010
c03 sota terra2.jpg

Instant de 'Sota Terra'

Quan aquest matí m’han arribat les dades d’audiència d’ahir, el cor m’ha fet un salt: el primer episodi de ‘Sota Terra’, el programa impulsat pels nostres companys de Batabat a TV3, ha estat seguit per prop de set-centes mil persones, cosa que representa un 21,4 de quota de pantalla. No us menteixo si us dic que avui sóc un home feliç. Feliç perquè un programa que posa la història com a protagonista és líder en la seva franja horària. Feliç perquè la gent de ‘Batabat’, després de tant treball i tants esforços, es mereixien aquest èxit. I feliç —perquè no dir-ho— a causa que l’episodi d’ahir recuperava la figura d’un dels principals protagonistes del segle XI català: Arnau Mir de Tost. Aquest cavaller va ser un gran senyor de la guerra sense el qual és difícil d’entendre els enfrontaments entre feudals i musulmans en aquella època tan reculada.

Recordo que, fa uns anys, vam dedicar una portada de la revista SÀPIENS a Arnau Mir. L’aporta era arriscada i, si us he de ser sincer, dins de la mateix revista hi havia veus que deien que era una temeritat. Al final, les vendes del número van ser, fins i tot, una mica superiors a les habituals. Però el que és més important és que, des de SÀPIENS, vam ajudar a popularitzar un gran personatge injustament oblidat. Ara, amb l’èxit de l’episodi de ‘Sota Terra’ s’haurà completat la feina.

Per la meva part, ja estic esperant amb ganes el segon capítol, dedicat, segons m’acaba de dir el Marc Roma, productor executiu de ‘Sota Terra’, al front de l’Ebre durant la guerra civil. Espero que no baixi el ritme ni l’interès, i que el programa continuï tenint les dosis imprescindibles d’aventura, humor i divulgació. Una vegada més s’haurà demostrat que la història interessa, i molt, al gran públic.

Continuem sent els primers

dilluns, 31/05/2010

La nova onada del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura ens ha donat molt bones notícies. Aquesta eina, que mesura les audiències culturals i que ens ofereix dades cada dos mesos, ha tornat a situar Sàpiens com la revista d’història més llegida a Catalunya, amb 124.000 lectors mensuals.

De fet, Sàpiens continua líder després de cinc onades consecutives en què la nostra revista ha augmentat de manera considerable les seves xifres. Per darrere es situen dues grans revistes: History National Geographic i Història y Vida, dos de les publicacions que llegeixo cada mes i que fan una magnífica feina en el camp de la divulgació històrica.

La resta de revistes de la nostra empresa, Sàpiens SCCL, també mostren bona salut i unes xifres que les coloquen al davant dels seus respectius àmbits: Descobrir en els dels viatges arreu dels Països Catalans i Cuina, líder en gastronomia. Una menció a part mereix Time Out, el setmanari que viu l’oci i la cultura a la ciutat de Barcelona. En aquesta onada, Time Out augmenta en més de quatre mil lectors i se situa en els 25.000 mensuals, la xifra més alta que mai havia assolit.

Més enllà de les xifres, cada nova onada em fa ratificar en la importància que va tenir —i té— per a la indústria cultural del nostre país la posada en marxa del Baròmetre. Gràcies a ell, cada  dos mesos sabem quina és la nostra penetració entre la gent, a més de tenir una radiografia molt acurada dels nostres lectors.

Volem ser referent

dilluns, 3/05/2010

sapiens.jpg

El Telenotícies de TV3 es va fer ressò, ahir, de la posada en marxa tant del nou web de Sàpiens com dels de Descobrir Catalunya i Cuina. Mentre veia aquelles imatges i sentia la veu del Jordi Aguilera explicant-ho, vaig sentir-me orgullós de les nostres marques i, sobretot, de la gent que les fa possibles. Queda molta feina per fer, és veritat, però els nostres portals —els tres mencionats més de de Time Out Barcelona— han començat amb bon peu per convertir-se en referents en el món de la història, el turisme, la gastronomia i l’oci, tal com ja ho són els seus germans de paper.

Des del punt de vista de Sàpiens, aquesta nova finestra ens ha d’ajudar a ser molt més actius i a tenir una major relació amb els nostres lectors. Des de sempre, aquesta ha estat una de les nostres obsessions. Ara tenim una eina molt potent, plena de propostes interessants i de blogs amb ganes de dir coses tant pel que fa al nostre passat com a aquells fets de l’actualitat susceptibles d’anàlisi en clau històrica.