Ferran Vital

Ferran Vital

Ferran Vital

Vaig néixer el 29 de novembre de 1983 a Barcelona, la ciutat on he viscut tota la meva vida, la meva ciutat.

Sóc un amant de la història des de ben petit. Ja als vuit anys tenia clar que volia dedicar-me al món dels estudis històrics,  com a investigador o com a docent.

A l’escola m’apassionava l’assignatura de socials. M’esplaiava molt amb la lectura de llibres d’història o el visionat de documentals. Estava cantat que a la Universitat pogués estudiar Història, malgrat els intents d’alguns professors, familiars i amics per dissuadir-me d’aquesta professió amb tant poc futur.

Mentre estudiava la carrera vaig treballar dos anys i mig al Museu d’Història de la Ciutat de Barcelona com a informador i guia. Ja llicenciat, vaig veure clar que el que a mi realment m’omplia era la docència i la didàctica de la història, així que vaig començar a treballar per dedicar-m’hi professionalment.

La docència a l’ESO o a Educació Primària és molt dura i difícil, però aconseguir assolir alguns objectius d’aprenentatge amb els alumnes o despertar una actitud crítica envers la societat que els envolta és un “petit gran miracle” que et dóna forces per continuar treballant.

La idea del Bloc em va venir arran de l’experiència a les aules. Hi ha un elevat grau de desconeixement històric i una certa tendència a trivialitzar els fets del passat, o en el seu vessant contrari, dogmatitzar una sèrie de premisses o idees tot defensant-se en suposats arguments històrics de dubtosa credibilitat.

La majoria de gent creu que la història és una mena de “hobby” o passatemps, i els historiadors una colla de “freaks” o si més no, gent estranya interessada per temes que la societat sovint oblida o no es planteja gaire. Per això els historiadors (professionals o amateurs) són tant necessaris. Penso que la majoria de ciutadans tenen un petit historiador dintre seu (perquè la història és una ciència absolutament subjectiva, no us enganyeu).

La diferència entre els bons i els mals amants de la història rau en que els primers intenten no interposar els seus ideals ni els seus sentiments en l’anàlisi dels fets del passat.

A mi el que més m’agrada és compartir amb altres persones la meva passió per les històries dels mons reals que ens envolten, les realitats de cadascú, les percepcions i les opinions sempre des de una posició de respecte i tolerància vers les idees dels altres. I és el que intento fer en aquest blog.

Comparteix

    Comentaris

    • estaescrit

      22/02/2010 - 20:26

      Acabo de descobrir el teu bloc i m’encanta. Encara que jo em guanyo la vida d’una manera ben diferent, m’apassiona la història i de fet he tornat ha reprendre els estudis a la UB. Vaig començar la carrera fa molts anys… De veritat, que m’agrada molt el teu bloc i bé, ja tens una fidel seguidora… Jo acabo de crear el meu bloc i estic amb la configuració i tot això, encara he començar amb les entrades…

    • historiadorvital

      22/02/2010 - 20:50

      Moltes gràcies i molta sort amb el teu blog! El seguiré amb molt d’interès!

    • Amaiur

      26/04/2010 - 18:53

      Sóc una mica gran (60) i al bachillerat odiaba l’història, desprès interesant-me al meu ritme m’apassionat diguem que sóc autodidacta. Per aixó agreixo el teu blog que contribuirà a la meva formació un tant anàrquica.
      Veuràs pel meu nom que sóc d’allà del nord, així que perdó pel meu català que també és anàrquic.
      Si, a Pamplona sempre s’ha dit (bueno alguns) que Mola va passar a millor vida gràcies a Franco.
      Quand em jubili faré Història

    • Ferran Vital

      26/04/2010 - 21:37

      Moltes gràcies Amaiur! La formació autodidàctica, mantindre viu l’esperit crític, és molt lloable per part teva! Tant de bo jo tingués tanat empenta com tu! Ànims i espero que el meu blog et sigui d’alguna utilitat, és molt reconfortant saber que hi ha gent al món a qui l’interessa el que jo escric (cosa que francament no entenc)!!

    • Eva

      09/05/2010 - 22:47

      Quina xulada el nou bloc! Encara no l’havia vist. Felicitats per la feina ben feta. I ja saps, que et segueixo… Molta sort!

    • wop!

      05/07/2010 - 01:42

      ets un crack!

    • Ferran Vital

      05/07/2010 - 21:53

      jajaja gràcies!

    • Daniel Sánchez

      24/09/2010 - 22:06

      Hola Ferran, acabe de llegir el teu article, he de dir que no hem sorprén ja que és una de les moltes històries “escabroses” que s’havien quedat en l’oblit , al menys aquesta ha sortit a la llum. Els meus pares tenen una casa a Manzanera des de fa uns 5 anys, en els quals m’he dedicat a recorrer tots els voltants minuciosament ja que m’agrada molt fer rutes per la montanya i demés, doncs volia dir-te que tens raó en lo de el sr Alcalde no ha mostrat mai ni una mica d’interés respecte als vestigis de la guerra civil, bé , almenys va llevar l’inscripció que hi habia a l’esglèsia que nombrava a Primo de rivera, no obstant aixó, encara hi ha un creu de pedra ben bonica a l’entrada del poble , en front de l’ermita, on clarament posa “gloria a los caidos” pero de quin bàndol?¿ en fí, pense que en eixe poble és podria fer molt per la recuperació de la memória històrica, com han fet en sarrión per exemple…. bé doncs aixó volia dir-te, gràcies i pot ser ens vejem en Manzanera, adeu i fins promte.

    • Ferran Vital

      27/09/2010 - 00:25

      Hola Daniel,

      Tant de bo el poble on estiuejem aprofités tot el material històric del que disposa per promocionar un turisme cultural i de qualitat, però com ja sabem, sembla que al poble hi ha un atac de “paràlisi de voluntat” al respecte de recuperar la memòria històrica. Un detall: el cartell de “caidos por Dios y por España” que hi havia a la façana de l’esglèsia, no ha estat retirat si no recolocat al interior del temple. Tampoc fou idea del alcalde: l’estat va decretar fa un parell d’anys una llei que obligava a retirar tots els cestigis franquistes. Com bé dius, a Manzanera la norma no es compleix! Tanmateix, tens tota la raó al afirmar que la serra de Javalambre és un molt bon indret per contactar amb la natura. Aviam si ens veiem aquest Pilar i ens coneixem!

      Salut!

      Ferran Vital

    • Adrià

      08/01/2012 - 13:57

      Hola! Em dic Adrià i tinc 11 anys. M’encanta la història, només he llegit l’article del monestir de pedralbes, i m’ha agradat molt. També m’agradaria que miressis el meu blog, on hi tinc tots els meus treballs de castells, monestirs o catedrals, i m’agradaria molt també que em diguesses si esta bé o malament.

      el blog es diu castellsmonestirsicatedrals

    • Ferran Vital

      09/01/2012 - 22:16

      Hola Adrià! M’ha agradat molt el teu blog! M’alegra molt saber que amb onze anys mostris aquest interès pel patrimoni cultural arquitectònic. Moltes felicitats i a seguir endavant amb la bona feina!!

    • Adrià

      10/01/2012 - 09:55

      graciesss!!!!

    • David Simón

      10/03/2012 - 20:08

      Moltes feclicitats pel teu blog!!!
      Sempre és edificant que encara hi hagi algú jove que estigui interessat per la Història.

    • Ferran Vital

      12/03/2012 - 00:21

      Moltes gràcies David! Jo també et segueixo amb molta atenció!!

    • maria mendoza

      13/03/2012 - 19:01

      m’agrada molt el teu blog de veritat!! feliciitatts! 🙂

    • Mariame Kadmiri

      14/03/2012 - 22:32

      Tens molta raó la història esta molt oblidada, i la gent es pensa que no té importància, sense saber que si no hagués existit la història, no estaríem aquí. Però gent como tu ho fa bé, pots estar segur que ets el millor professor de social que he vist mai. 😉

    • Olivier de Bannes

      27/03/2012 - 20:50

      Hola Ferran
      te escribo en castellano ya que soy francès y no hablo catalan (todavia !)
      estoy produciendo un documental por canal+ francia que tratara de la historia de barcelona… a traves de la historia del derby espanyol-barça… estoy por llegar a Barcelona en unos dias y, leyendo tu blog, me gustaria mucho poder encontrarte alla – sabes todo lo que estamos buscando !
      me podes escribir en mi mail
      gracias !
      olivier

    • Ferran Vital

      27/03/2012 - 22:49

      De acuerdo, Olivier, ahora me pongo en contacto!!

    • Jordi Orus

      20/06/2012 - 13:02

      Hola Ferran, ha arribat al meu coneixement l’article “Llums i ombres dels Borbons” i estic interessat la historia i en la fiabilitat d’aquesta, pel que t’agraïré puguis comunicar-te amb mi a través del mail.
      Moltes gràcies. Jordi

    • tartor2003

      26/09/2012 - 13:31

      HOLA FERRAN : soc alumne e 60 anys,de l,universitat Rovira i Virgili de Tarragona, i necesito dades per a fer un treball sobre la creació de l,estat d,Israel. Em podries donar un cop de má i enviar-me-les al mail que poso mes amunt??. T,ho agrairía molt. Salut,

    • tartor2003

      26/09/2012 - 13:32

      HOLA FERRAN : soc alumne e 60 anys,de l,universitat Rovira i Virgili de Tarragona, i necesito dades per a fer un treball sobre la creació de l,estat d,Israel. Em podries donarun cop de má i enviar-me-les al mail que poso mes amunt??. T,ho agrairía molt. Salut,
      (no se si t,haurá arribat el mail anterior, doncs m,ha donat problemes al enviar-lo. per si de cás, el torno a enviar) – GRACIES

    • Maria

      10/11/2013 - 13:15

      Hola! Acabe de descobrir el teu blog per un enllaç del facebook i m’encanta. Juliol passat vaig acabar la carrera d’Història a la Universitat de València i ara estic estudiant un màster d’historia contemporania a la uoc. Crec que compartim el mateix interes per les histories reals, les xicotetes histories que fan la gran historia i que moltes vegades són ignorades. Personalment soc una gran interesada en la guerra civil i per a vergonya meua no va ser fins l’any passat quan vaig entrar en profunditat en el tema dels maquis gràcies a una excursió familiar en la que anavem a vore les pintures rupestres d’Albarracín però vaig insistir en desviar-nos cap a uns vestigis de la guerra civil i acabarem en un antic campament maqui. I bé, acabe que m’entusiasme i no hi ha qui em talle. Ara he de fer un treball d’entreviste i història oral per al màster i no descarte dirigir el meu treball de fi de màster en aquesta direcció. Felicitats pel blog!

    • Ferran Vital

      15/11/2013 - 10:15

      Moltes gràcies, Maria! Un plaer saber que t’agrada el blog! Jo també et llegeixo al teu espai! Merci!

    • Marc Español Escofet

      27/02/2014 - 12:27

      Bon dia Ferran, abans de res felicitats per la feina!
      Sóc estudiant de Periodisme i Ciències Polítiques a la UPF i aquest 2n trimestre he de fer un petit reportatge que he decidit encaminar cap a la història de Terra Lliure. Em preguntava si podríem parlar-ne una mica per a donar la visió d’algú com tu!

      Moltes gràcies, espero respostes!

    • Pere Pomé

      19/03/2014 - 16:47

      Dius que, ” la diferència entre els bons i els mals amants de la història rau en que els primers intenten no interposar els seua ideals ni els seus sentiments en l’anàlisi dels fets del passat”.
      Això és correcte.Però pot ser encara no ho tens clar.Als teus articles dedicats a l’edat mitjana demostres un sentiment nacionalista,plena d’errors i mitges veritats.
      Salutacions.

    • Arnau Cobo

      20/05/2014 - 15:57

      Bones Ferran,

      Sóc llicenciat en Història i alumne actual del Màster en Història del Món de la UPF. També sóc de Sant Boi de tota la vida i, com tu, un apassionat del rugbi (hi he jugat força anys, igual que d’altres membres de la meva família des del meu avi).

      Hi ha la possibilitat que el meu TFM (a elaborar durant el proper any natural) giri entorn el rugbi i la construcció d’identitats (locals, nacionals) al nostre país… t’agrairïa que et posessis en contacte amb mi de forma privada i en parlem, ja que m’agradaria fer-te unes quantes consultes.

      Una abraçada i gràcies ja per endavant! (I ferro!) 😉

    • Jordi V.

      04/09/2014 - 20:28

      Hola, Ferran, i gràcies pels teus interessants articles.
      Respecte al relatiu al sometent, voldria saber si em podries aclarir qui és que el convocava. Per exemple, en un petit poble, qui prenia la decisió de convocar el sometent. Qui el convocava, n’era també el coordinador? El coordinador, era un vilatà qualsevol?
      En alguns pobles, com ara Moià, hi ha algunes cases que apareixen identificades com a Oficial, Suboficial, Subaltern… Té res a veure amb el sometent?
      Gràcies i salutacions cordials.
      Jordi

    • Ferran Vital

      05/09/2014 - 17:15

      Moltes gràcies, Jordi!

      Sobre la pregunta que fas, la resposta varia en funció del poble o ciutat que convocava al sometent. EN un àmbit local, era més de caràcter policial (convocat pel batlle o alcalde), mentre que quan era convocat el somatent general (cas de la guerra dels segadors o del francès), era de caràcter militar, i per tant, només el podia convocar el rei -o en el seu nom, el virrei o el capità general de Catalunya-.

      Salutacions,

      Ferran

    • Jordi V.

      07/09/2014 - 16:42

      Bona tarda, Ferran, i gràcies per la immediata resposta.

      No obstant això, hi ha alguns aspectes que encara no em queden clars:
      En un context local, l’alcalde també n’era també el coordinador? És a dir, a banda de convocar el sometent, el batlle s’encarregava de coordinar el seu desplegament i actuació o bé aquesta funció corresponia a un altre vilatà?
      I, d’altra banda, en alguns pobles, com ara Moià, hi ha algunes cases que, encara avui, apareixen identificades amb unes rajoles a la façana com a Oficial, Suboficial, Subaltern… Té res a veure amb el sometent?
      Gràcies novament i salutacions cordials.
      Jordi

    • Jordi V.

      19/11/2014 - 09:39

      Bon dia!

      El 7 de setembre vaig plantejar una consulta, però no n’he obtingut resposta.
      Gràcies per atendre-la i salutacions cordials.

    • Ruth Estévez

      28/05/2015 - 11:56

      Hola Ferran:
      M’agradaria poder parlar amb tu per un tema d’una proposta d’un taller d’història per un centre cultural de la ciutat. Com ho podem fer?
      merci

    • Jenny

      11/06/2015 - 10:48

      Hola Ferran,
      Sóc una estudiant de 1r de Batxillerat a l’Institut Blanca d’Anjou del Perelló (província de Tarragona). Estic fent un treball de recerca sobre ”la dificultat d’integració dels homosexuals a la societat fa uns 40 anys i ara” i he vist el teu article sobre una breu explicació de la homosexualitat al llarg de la història. Podria agafar aquesta informació? Seria la base del meu treball, una petita introducció ficant, òbviament, que ho he agafat d’aquí i que l’autor ets tu. A més a més, si tens informació que pugui facilitar-me la recerca, podries enviar-me un missatge? Et deixo el meu gmail: galerajenny@gmail.com
      Gràcies per les molèsties.

    Escriu un comentari

    (*) Camps obligatoris

    *

    Normes d'ús