L’Ictíneo II, el primer submarí modern

El primer aparell submarí autopropulsat mitjançany un motor d’explosió de la història fou un aparell català. Batejat com a Ictíneo II, el primer submarí modern de la història va ser ideat i dissenyat pel català Narcís Monturiol.

Monturiol.JPG

Retrat de l'enginyer i inventor català Narcís Monturiol (1819-1885).

Malgrat que hi havien hagut alguns intents previs per construir un aparell submergible com ara el famós aparell Turtle (tortuga en català), sempre amb finalitats militars, aquests projectes no van tenir els resultats esperats. En aquest context, a la guerra d’independència Americana, a les darreries del segle XVIII, els independentistes americans van emprar alguns aparells submergits per tractar d’enfonsar alguns dels poderosos vaixells de guerra britànics, amb uns resultats més aviat discrets.

En Narcís Monturiol va projectar un primer submarí, l‘Ictíneo, provat al port de Barcelona al setembre de 1859, després de molts mesos de teories, hipòtesis i investigacions, davant d’una gran expectació popular. Aquell aparell tenia una finalitat eminentment civil: la cerca i recol·lecció de corall del fons marí.

Ictíneo I.jpg

Rèplica del primer Ictíneo, al Museu Marítim de Barcelona.

L’aparell no va complir amb la totalitat dels seus objectius, i el sistema de locomoció i l’habitacle per la tripulació presentaven importants deficiències estructurals que en Monturiol va decidir perfeccionar.

Fruit de l’experiència d’aquell primer aparell i a la feina constant de Monturiol i el seus ajudants, s’inicià la construcció de l‘Ictíneo II, més gran que el primer aparell i amb importants millores en el sistema de tracció i locomoció: aquest cop la nau seria impulsada mitjançant un motor de vapor que funcionava de forma anaeròbica mitjançant un compost químic de magnesi, zinc, peròxid i clorat de potassi que produïa vapor d’oxigen, amb el que es podia garantir la flotabilitat de l’aparell, la respiració de la tripulació i il·luminació dins del submarí.

L‘Ictíneo II va ser presentat al port de Barcelona el 2 d’octubre de 1864, un altre cop davant d’una gran expectació popular. L’aparell va funcionar perfectament, però no va trobar a cap comprador (de capital privat o institució pública) que li comprés l’aparell i li financés les investigacions i les millores per a l’aparell.

Ictineo_II.jpg

Rèplica de l'Ictíneo II, al moll de la fusta de Barcelona.

El projecte s’acabà ensorrant, a causa de la manca de capital, i el primer submarí de la història amb un motor de vapor va ser venut com a ferralla a l’any 1868. Un trist i indigne final per un dels aparells d’enginy catalans més importants de tots els temps.

Com a epitafi, convé ressaltar que els enginys de Monturiol es van avançar un segle a l’evolució de la ciència i la tècnica dels aparells submergibles, ja que el sistema de propulsió anaeròbica és el principi que utilitzen els submarins a propulsió nuclear que van aparèixer durant la guerra freda.

Comparteix

    Comentaris

    • Arqueòleg Glamurós

      02/05/2011 - 23:52

      Llavors el submari de la foto no és l’original?? vaja, quina decepció!!

    • Ferran Vital

      05/05/2011 - 15:50

      Exactament, és una rèplica. Tot i que pel seu estat de conservació podria passar pel original!!

    Escriu un comentari

    (*) Camps obligatoris

    *

    Normes d'ús