Polikarpov I-15, el caça català

El Polikarpov I-15 (conegut popularment com el “Xato”) fou un dels caces més famosos de la guerra civil espanyola (1936-39) i un dels avions que més ha estimulat l’imaginari popular d’una generació marcada per la terrible guerra.

Desenvolupat als anys 30 a la Unió Soviètica, el Polikarpov I-15 era un avió biplà (és a dir, amb dues ales) molt maniobrable, fàcil de construir, dotat d’una bona autonomia de vol.

A l’esclat de la guerra civil la Unió Soviètica va enviar uns 190 aparells a la República (i a alguns pilots experimentats també), que van tenir un gran rendiment a la defensa de Madrid i a  les batalles de Guadalajara i de Terol, a on se les va haver de veure amb els temibles Heinkel He 51 alemanys i als italians Fiat CR-32.

És difícil explicar o fer-se a la idea de les sensacions que van sentir els ciutadans civils republicans que van patir durant molt temps els bombardejos indiscriminats des de l’aire al veure aparèixer la silueta dels Polikarpov I-15 apropar-se i presentar combat als temibles avions de la legió còndor o als bombarders italians.

A més dels caces “importats” de la URSS, prop de dos-cents cinquanta aparells més van ser muntats als aeròdroms catalans de Sabadell, Reus i Vilafranca. Per tant, podem considerar el I-15 com el primer caça de guerra “català” de tots els temps. De fet, després de la desfeta militar de 1939 molts aparells van passar a mans del bàndol franquista.

Tot i que el Polikarpov I-15 era soviètic, l’aparell deixà molta més petjada a la península ibèrica que no pas a la Unió Soviètica, on el I-15 va passar sense pena ni glòria per les forces armades soviètiques i fou ràpidament substituït pel I-16, desenvolupat a l’any 1938 i que no tingué massa impacte (numèric i operacional) al teatre d’operacions de la guerra civil espanyola.

I-15.jpg

El biplaça Polikarpov I-15, conegut popularment com "el xato", el primer caça "fabricat" a Catalunya.

Comparteix

    Comentaris

    • Jaume

      18/04/2011 - 10:34

      Tant del “xato” com del “mosca” hi han les maquetes originals i una rèplica cedides per l’antiga ambaixada de la URSS al Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (Terrassa)

    • Arqueòleg Glamurós

      19/04/2011 - 20:51

      Quan excavava al jaciment neolític de la Draga, a l’estany de Banyoles, em van assegurar que dintre el llac hi havia un avió de la guerra civil enfonsat (desconec si aquest model exactament). En fi, imagino que una llegenda urbana, o rural, indemostrable!

    • Ferran Vital

      19/04/2011 - 21:55

      @ Jaume: Moltes gràcies per la info! La veritat és que fa uns quants anys que no em passo pel museu de la ciència de Terrassa (serà per allò de que sóc de lletres? és broma!). Quan tingui un temps lliure, m’hi passo!

      @Arqueòleg: No havia sentit pas la història de Banyoles! Caram quin poble: tenen negres dissecats (bé, ara ja no el tenen!), monstres al estany (i algun pel poble, també n’he vist) i dos avions!

      La història dels avions és certa. El 9 de juny de 1938 dos Tupolev SB-2 Katiuska van caure per accident al estany de Banyoles, però ja els han tret de l’aigua. Un d’ells estava pilotat pel tinent Santiago Ramón, nebot d’en Ramón y Cajal.

    • Pere

      08/02/2012 - 20:30

      He arribat al teu blog per casualitat.
      L’aparell que es veu a la foto no és biplaça, sinó un monoplaça. No es un I-15 “Xato”, sinó un I-152 “Super Xato”. El I-15 tenia el pla superior del tipus gavina i el I-152 el tenia tipus parasol (com a la foto). Aquest aparell no es va construir a Catalunya, sinó a la URSS, dels quals es van enviar una trentena cap al final de la guerra. Els distintius no son els republicans, és la creu de Sant Andreu del bàndol feixista. Encara avui es fan servir.

    • Camp d’aviació | Cabanes – Alt Empordà

      15/02/2015 - 20:48

      […] feia el muntatge i manteniment dels avions republicans que arribaven procedents de França, els I-15, coneguts amb el nom de “xato” i també els “katiuskes” i els “supermosques”que eren uns avions russos que […]

    Escriu un comentari

    (*) Camps obligatoris

    *

    Normes d'ús