Història al batxillerat

Mentre els polítics siguin els que decideixen les matèries curriculars i els seus continguts dels plans d’estudi (a l’ESO i sobretot al Batxillerat), l’educació de les ciències socials, i en especial la història al batxillerat, es veurà perjudicada ( o si més no, jo ho veig així).

La LOE (nova llei d’Educació impulsada des del govern central) i la LEC (llei catalana d’educació, impulsada per l’anterior govern tripartit i el vot de CIU) fixen els continguts, criteris d’avaluació i objectius didàctics dels nostres alumnes a l’educació secundària i batxillerat.

Com a idea, com a principi, està molt bé que tots els alumnes “facin el mateix” currículum escolar, independentment  si estudien a un poble o una gran ciutat, a una escola pública d’un barri obrer o a un col·legi privat de la zona alta de Barcelona (malgrat que finalment aquest principi no acaba essent cert al 100%).

El problema de fons en la didàctica de la història a batxillerat rau en que els continguts impartits són, a totes llums, parcials i insuficients. A batxillerat s’imparteix la història de l’estat espanyol dels segles XIX i XX, sota el nom genèric d’ Història. A més, en virtud del nou batxillerat LOE, les hores lectives setmanals han quedat reduïdes de quatre a tres.

aula batxillerat IES Roger de Flor.jpg

Aula de batxillerat a l'IES Roger de Flor.

La decisió d’impartir la història contemporània d’Espanya respon a motivacions polítiques i ideològiques, tals com voler formar ciutadans educats en els valors democràtics, que coneguin les causes i processos històrics que configuren el present de la configuració política, econòmica i social espanyola, així com els motius de la seva pluralitat cultural i lingüística.

Pel meu gust (absolutament subjectiu i mai dogmàtic) impartir només història espanyola (amb especial interès per la realitat nacional catalana) és un acte de xovinisme. Sembla que el que passa més enllà dels Pirineus no és important, i llavors és quan arriben alumnes a la Universitat que no saben qui era Napoleó, ni en Gorbatxov, que no coneixen les arrels del conflicte palestí o el procés de creació de la UE, i que es pensen que els nazis van ser un invent del Call of Duty. En un altre ordre de coses, jo m’he trobat estudiants universitaris que desconeixen què celebrem l’onze de setembre, o les arrels històriques de la Generalitat de Catalunya. I desgraciadament no en són pocs, només caldrà passar a fer un tomb per qualsevol facultat d’Enginyeria.

I jo em pregunto: li interessa, als governants, de disposar de ciutadans amb capacitat crítica?

Comparteix

    Comentaris

    • Amaiur

      19/03/2011 - 19:25

      L’únic que m’hem portat de bo, amb totes les seves mancances didàctiques, del passat dictatorial d’Espanya ha sigut la meva formació en Humanitats, a part de les altres disciplines de ciències, els que vam fer Batxillerat Superior des dels 14 anys van estudiar Història i Literatures Universals de tal manera que sabien de la Prehistòria, de l’Imperi egipci , de Jaume el Conqueridor o la guerra dels Segadors o la revolta dels pageses de remença o qui era Ramón Llull un altra qüestió és els mètodes i la intenció, molt discutibles.
      Trobo que els meus fills, que han estudiat, tenen un buit cultural enorme i com ells la resta, considero que amb un nivell cultural alt la gent te moltes més possibilitats al món ja no sols pels coneixements sinó que te més capacitats de defensa, de critica i anàlisis del que l’envolta.
      Amb aquest rotllo d’àvia Cebolleta (família de còmic antic) m’acomiado de tu donant-hi tota la raó.

    • Mireia

      21/03/2011 - 09:51

      Tinc 46 anys. Jo no vaig estudiar al batxillerat ni Ramon Llull, ni la guerra dels segadors, ni els remences, que m’he hagut d’espavilar de gran per saber-ho. La meva filla fa ara primer de batxillerat en una escola concertada i està estudiant la revolució francesa, la revolució russa i les guerres mundials. Vosaltres, també viviu a Catalunya?, perquè no entenc res!!

    • Ferran Vital

      21/03/2011 - 10:41

      @Amaiur: Moltes gràcies pel teu testimoni!!

      @Mireia: Imagino que la teva filla, que cursa primer de batxillerat, cursa la modalitat anomenada per la LOE “de lletres” on cursa, com a matèria específica, Història del Món Contemporani (europocèntrica i només contemporània). Els alumnes del batxillerat “de cinències” no toquen aquesta assignatura. Només toquen de forma comuna la matèria “Història” que és la comuna a tots els alumnes, i que només toca la història contemporània del estat espanyol.

    • Amaiur

      21/03/2011 - 20:22

      Vaig fer el Batxillerat i Preuniversitari a l’Institut Principe de Viana de Pamplona.

    • Eva

      22/03/2011 - 16:08

      Ferran, estic molt d’acord amb tu… La majoria dels universitaris no tenen ni idea d’història i hi ha gent que s’omple la boca de reivindicacions i desconeixen totalment la història del seu poble. Això que dius de l’onze de setembre, els segadors… Si preguntéssim, deixaríem a més d’un avergonyit.
      No sabia que al batxillerat ara només feien Història Contemporània d’Espanya i Catalunya: em sembla una decisió. com dius, molt política i molt poc acadèmica. No li trobo gaire sentit. Jo quan més conec del passat, més entenc el present. Això és el que té la història de fascinant, veritat? Ara que estudio la història dels Balcans a finals dels segle XIX, principis del XX, per exemple, entenc el que fa vint anys no vaig entendre del que estava passant allà. Estic vivint una segona oportunitat i l’estic gaudint molt. Felicitats del nou pel blog!

    • Ferran Vital

      23/03/2011 - 14:25

      Moltes gràcies, Eva! Com tu dius, la història és una eina clau per comprendre el present i poder interpretar el que pot passar en el futur.

      Fins ben aviat!!!

    • Dani Cortijo

      25/03/2011 - 21:44

      Jo crec que és un problema encara més de base. Hi ha temes que es repeteixen al llarg de la primària i la secundària fins la sacietat. Per exemple. Quantes vegades s’estudien els sectors de producció (primari, secundari i terciari)? Jo aquest tema l’he tractat tant a ESO com a Batxillerat i la Primària… En canvi la majoria de la població desconeix altres temes de la geografia i la història que són bàsics. Per exemple, Els pobles del Mar a l’Edat Antiga, no surten a gairebé cap llibre de text i van ser els que van ensorrar tot un equilibri d’imperis mediterranis. Jo no en vaig sentir a parlar fins la carrera…
      Per altra banda tinc la sensació que els qui fan els plans educatius no han donat una classe en la seva vida, ja que la única manera d’acabar el temari és anant a tota pastilla i saltant-te parts, i així no s’apren. A part, només veient les retallades que darrerament tant el govern actual com l’anterior estaven fent en l’educació ja em direu com es pot pretendre tenir una ciutadania formada. Amb una classe massificacada i sense cridar substitut fins passats 15 dies. Això a la llarga i a la curta, ens passarà factura…

    • Ferran Vital

      25/03/2011 - 22:35

      No puc estar més d’acord amb en Dani. Subscric totes les seves paraules. Gràcies!!

    Escriu un comentari

    (*) Camps obligatoris

    *

    Normes d'ús