La trista història del rugbi català

El rugbi és un dels esports d’equip amb més seguidors arreu del planeta. De fet, la copa del món de rugbi és el tercer esdeveniment esportiu amb més espectadors al món, just darrere dels mundials de futbol i els jocs olímpics, i per davant de la NBA, els mundials de bàsquet o de Fórmula 1.

A Catalunya el rugbi té una història llarga i brillant. Com bé sabeu, la USAP és el club català de rugbi més important, que representa als catalans arreu del món de la pilota oval, però la història del rugbi al Principat va més enllà del club de Perpinyà.

El rugbi va ser introduït a Catalunya mitjançant el senyor Baldiri Aleu, que es va aficionar a aquest esport durant la seva estància a Tolouse com a estudiant. Un cop va tornar a la vila de Sant Boi, l’any 1921, va promoure el rugbi per les nostres contrades, i fundà la Unió esportiva Santboiana (UES), que esdevingué la primera entitat de Catalunya i de la península ibèrica dedicada al rugbi.

Al naixement de la Santboiana s’hi van afegir, ben aviat, nous clubs i/o seccions esportives (moltes d’elles avui desaparegudes). S’afegiren clubs històrics com el Club Esportiu Universitari (CEU), el Rugbi Club Cornellà, el Rugbi Club Sant Andreu -tristament desaparegut- o el Barcelona Universitari Club (BUC).

Des de 1923 es van anar celebrant els campionats d’Espanya de rugbi (malgrat que només existien clubs catalans i per tant, era un campionat eminentment català), que atreien bastant atenció mediàtica i social en el seu temps. Els primers campionats de Catalunya foren monopolitzats per la Santboiana i per la secció de rugbi del FC Barcelona, la secció més antiga del Barça, avui oblidada pels seus directius.

La glòria pel rugbi català arribà l’any 1934, quan es va constituir a Paris la FIRA (Federació Internacional de Rugbi Amateur), amb la Federació Catalana de Rugbi com a membre fundador i membre de ple dret (és a dir, que no es podia expulsar). Les altres federacions fundadores foren la de França, Alemanya, Txecoslovàquia, Itàlia i Romania. La Federació Espanyola i la caverna mediàtica de l’època va muntar en còlera: van exigir que Espanya fos admesa a la FIRA.

En aquestes circumstàncies, la Federació Catalana de l’època va creure convenient apadrinar i promocionar l’entrada de la Federació Espanyola als organismes internacionals de l’època, i finalment la Federació Espanyola va entrar com a federació adherida, amb menys drets que les fundadores.

L’empipament a Madrid fou monumental, i expulsà als clubs i als jugadors de rugbi catalans de les competicions estatals. Així les coses, la selecció catalana de rugbi esdevingué oficial.

Rugbi Català.jpg

Cartell de propaganda del Catalunya-França

Eren els dies d’or del rugbi català. El 14 d’abril de 1934 es va celebrar al estadi de Les Corts (antic camp del Barça) un partit oficial entre Catalunya i Itàlia en motiu de les festes de la República. La selecció catalana va empatar a 5 contra una potent selecció italiana. Aquell partit va reunir 20.000 espectadors que ompliren les grades de Les Corts. Però l’apoteosi arribà el 27 de maig del mateix any, al mateix escenari de Les Corts. Aquell dia Catalunya s’enfrontà a la totpoderosa selecció francesa en un estadi ple fins la bandera, amb un meritori 15-22 en contra que va deixar molt bon gust de boca als assistents.

Però en el moment més àlgid del rugbi al principat va esclatar la guerra civil (1936-39), i amb la victòria franquista, es depurà el teixit de la pilota ovalada a Catalunya. La Federació Espanyola de Rugbi, que havia entrat a la FIRA de la mà de Catalunya, va obligar al màxim organisme del moment a suprimir la Federació Catalana dels membres de ple dret i la seva expulsió. Era l’any 1940.

El rugbi català mai va acabar de recuperar-se del cop de gràcia franquista. Molts clubs van desaparèixer, jugadors i directius foren repressaliats i depurats. Malgrat tot, els clubs catalans més potents, Barça i Santboiana, van monopolitzar el panorama estatal fins ben entrada la dècada dels 70, quan l’hegemonia de la pilota ovalada es traslladà a la Meseta.

El rugbi català ha perdut molta força, sobretot en les dues darreres dècades. Malgrat tot, la Federació Catalana de Rugbi va iniciar, fa uns anys, els tràmits per a tornar al estatus anterior a 1940, és a dir, el de membre de ple dret a la FIRA.

Per aquells que no coneixen la realitat del rugbi, només cal dir que les fronteres polítiques no tenen massa sentit a la FIRA. Irlanda juga com una sola selecció, quan en realitat l’illa maragda està administrativament dividida entre la República d’Irlanda i el Regne Unit, o les federacions de Gales, Escòcia i Anglaterra en són membres malgrat pertànyer al mateix estat, el del Regne Unit.

Segons la llei de la memòria històrica, tota la jurisprudència franquista no pot ser utilitzada com a eina jurídica. Però en el cas del Rugbi Català es fa una excepció: la FIRA, pressionada des de molt altes instàncies de Madrid (senyor Lissavetzky inclòs) no ha escoltat les legítimes demandes de la Federació Catalana. El motiu és senzill: temor a un possible boicot per part del Comitè Olímpic Espanyol i por a les possibles repercussions polítiques. El curiós del cas és que la FIRA i la Federació Espanyola utilitzen els mateixos arguments que en el seu dia va utilitzar el règim criminal de Francisco Franco. A més, la Federació Espanyola ha decidit “castigar” a la Catalana mitjançant mètodes foscos, com ara escanyar econòmicament a la Federació Catalana, denegar-li ajuts i materials, o posant tots els pals a les rodes a la difusió del rugbi i la seva cultura entre els nois i noies del Principat.

Mentrestant, una nova porta s’ha obert: el Rugbi XIII. El tretze és una variant del rugbi tradicional, el de XV jugadors, amb força arrelament a la Catalunya nord, i a on no existeix cap Federació Espanyola. Un cop més, Catalunya s’ha avançat als nous gustos i tendències imperants, i ha constituït una Federació Catalana de Rugbi XIII, reconeguda internacionalment. Però, qui sap fins quan? Es pot tornar a repetir un cas tan trist com el de la Federació Catalana de Rugbi (XV)?

Comparteix

    Comentaris

    • La “legalitat” franquista, encara vigent – Sapiens.cat

      14/09/2010 - 10:09

      […] la història del rugbi català podeu llegir el post de Ferran Vital. […]

    • Catalunya o Espanya? – Sapiens.cat

      19/10/2010 - 11:35

      […] història de les seleccions esportives catalanes ve de lluny. En anteriors escrits ja hem parlat de casos com el de la Federació catalana de Rugbi. Gairebé sempre les federacions espanyoles traslladen als organismes internacionals la seva […]

    • Club de Rugby Carboners de Terrassa » Blog Archive » La trista història del rugbi català

      07/02/2011 - 14:39

      […]  La trista història del rugbi català De  Ferran Vital. […]

    • Monti

      01/04/2011 - 00:01

      Molta gent parlant i escrivint de rugby però molts pocs s’hi acosten a veure un partit i molts menys l’han practicat mai. Es pot parlar d’un esport que no es coneix?

    • Ferran Vital

      01/04/2011 - 00:32

      Benvolgut Monti,

      No he acabat d’entendre el teu comentari. Desgraciadament, no hi ha gaire gent que parli de rugbi en aquest país.

      Personalment, parlo amb bastant coneixement de causa, ja que he dedicat moltes (però moltes, moltes) hores, forces i energies pel rugbi. A canvi, el rugbi m’ha donat amics i bones experiències.

      PD: I tant que es pot parlar de qualsevol cosa en aquesta vida. Faltaria més.

      Salut i una forta abraçada rugbística (als turmells!).

    • Jordi Homs

      01/04/2011 - 08:36

      Tot ok, però cal començar a refer i actualitzar una mica aquesta història. Tot just ara ‘redescobrim’ que el rugby a Catalunya el va portar l’Espanyol fa 100 anys: http://fcbusap.wordpress.com/2011/02/16/cent-anys-del-primer-partit-de-rugby-jugat-a-barcelona/. La Santboiana, si de cas, el que va fer va ser reintroduir-lo. El mèrit que tenen, que ja és molt, és que són el club més antic, això sí. La secció del Barça però també és força antiga, de 1924.

    • Ferran Vital

      01/04/2011 - 12:42

      Benvolgut Jordi Homs,

      El mateix escrit el vaig enllaçar (amb permís del XAC i la Penya Avant) a aquest mateix blog el dia 21 de febrer del present any. L’enllaç és aquest: http://blogs.sapiens.cat/historiadorvital/2011/02/21/centenari-del-primer-partit-de-rugbi-a-catalunya/

      Pel que fa a la UES deixo clar que és la ” primera entitat de Catalunya i de la península ibèrica dedicada al Rugbi”, no que fossin els primers en practicar el rugbi. Per tant, entenc que ja quedava esmentat en aquest article.

      Gràcies i fins un altre,

      Ferran Vital

    • Conferència a Perpinyà per l’oficialitat del rugbi català | ruc-bi català

      18/05/2011 - 23:03

      […] si us interessa el tema, fa uns mesos vaig escriure un article al meu blog Sàpiens, titulat “La trista història del rugbi català” amb un cert ressó mediàtic. Tanmateix, maldo per poder gaudir d’aquest tipus de […]

    • Celebració del centenari del primer partit de rugbi al sud dels Pirineus. – Sapiens.cat

      07/06/2011 - 14:25

      […] anys després, el rugbi a casa nostra ha evolucionat molt, no sempre per bé. Ha passat etapes daurades i anys de foscor, però l’esperit dels pioners al nostre país encara es manté viu per part dels amants d’aquest […]

    • James Farol

      13/01/2012 - 02:05

      Primer de tot no estic d’acord que sigui el mundial de rugbi el tercer esdeveniment esportiu amb més espectadors, sinò ho tinc mal entès diria que el tercer esdeveniment és el Tour de França.
      Del que estic completament segur és que no va ser la Samboiana qui introduí el rugbi a l’estat espanyol i per descomptat a Catalunya sinò una secció del Real Club Deportiu Espanyol.

    • Ferran Vital

      13/01/2012 - 19:21

      Benvolgut James Farol,

      En primer lloc, recordo que les Copes del Món de rugbi tenen una audiència superior al del Tour de França. Sense anar més llluny, la final del passat Mundial entre Nova Zelanda i França va tenir més audiència que la final del Mundial de futbol de 2006.

      Pel que fa a la UES deixo clar que és la ” primera entitat de Catalunya i de la península ibèrica dedicada al Rugbi”, no que fossin els primers en practicar el rugbi. Per tant, entenc que ja quedava esmentat en aquest article. Un altre cosa és la història del senyor Baldiri Aleu. Sobre el partit del RCDE (primer equip de futbol, no pas una secció del club) li recomano llegir el post d’aquest mateix blog dedicat a aquest tema: http://blogs.sapiens.cat/historiadorvital/2011/02/21/centenari-del-primer-partit-de-rugbi-a-catalunya/

      Moltes gràcies per les seves aportacions,

      Atentament,

      Ferran Vital

    • Jordi Israel Mata Martinez

      02/01/2014 - 20:05

      Gràcies Ferran sempre tant instructiu…m’ho passe pipa llegint l’història del nostre esport en la nostra llengua…Endavant!

    • XAC

      02/01/2014 - 22:15

      Bones,

      La FCR no va ser mai expulsada de la FIRA, simplement no se la convocava. Altrament, el president de la FCR durant el franquisme, Sr. Luís Sentís Anfruns, germà del famós periodista Carlos Sentís (a la Transició, Carles), és dels pocs personatges que té la medalla d’or de la FIRA.

      Els membres de la FIRA, fundadors inclosos, poden ser expulsats, però èr acord motivat amb majoria qualificada de l’assemblea general. ´L’avantatge de ser membre fundador és que, quan la FIRA va passar a ser només europea FIRA-AER, els fundados entraven directament a la IRB.

      Per acabar, el primer partit, tal com consta al post assenyalat pel Jordi Homs, el va jugar el Deportivo Español. Fins l’any següent del partit, el 1912, no se li va concedir el poder utillitzar el títol de Real.

    • David Creus

      03/01/2014 - 02:03

      Em sembla molt acertat el comentari que escriu el senyor Monti, si la gent no parlés tant de rugby català soberanista i s’impliquessin de forma més activa (institucions, medis de comunicació, gent del carrer) estariem millor. sobre el comentari “PD: I tant que es pot parlar de qualsevol cosa en aquesta vida. Faltaria més.” discrepo totalment, la gent ha de poder parlar de qualsevol cosa sempre i quan es tingui coneixement de lo que es parla… Com be ha dit el senyor Monty: “No es pot parlar d’un esport que no es coneix”. Salutacions

    • Ferran Vital

      03/01/2014 - 09:42

      Benvolgut senyor Creus,

      Mes enllà de les seves valoracions maximalistes, em permeto corregir les seves apreciacions. Segurament no sap ben bé qui sóc jo -no es preocupi, és força normal-. Em permeto indicar-li que a més d’escriure en la revista Sàpiens de temes d’història que crec poden ser interessants, col·laboro en la secció de rugbi del diari ARA i puntualment de l’emissora RAC1. També li voldria fer notar que vaig guanyar els premi al millor blog esportiu de Catalunya l’any 2012 amb el meu altre blog Ruc-bi Català, primer gran espai web en català dedicat al rugbi i la seva cultura. També he estat jugador i entrenador d’un dels tres grans clubs catalans, i he compartit vestidor amb autèntics genis del rugbi català, les vegades que he defensat la samarreta de la selecció (de XV i XIII).

      Més enllà de tot això, penso sincerament que cal obrir l’esport al públic en general mitjançant la didàctica i divulgació del rugbi amb les eines que es tenen més a l’abast. I sobretot, que la gent s’atreveixi a parlar de rugbi. I a veure’l. I a seguir-lo.

    • Monti

      03/01/2014 - 11:00

      En el meu comentari, ja del 2011, no anava ni molt menys dirigit a l’autor de l’escrit. Només era per esperonar a la gent a que practiqui el nostre esport. En els tercers temps en parlem molt més i també bebem 😉

      Al Ferran no li calen presentacions. Actualment és dels pocs que escriu sobre rugby en català. Tant de bo més mitjans s’impliquéssin també com ho fa ell i, per exemple, poguéssim veure més rugby televisat.
      Salut

    • jon

      03/01/2014 - 17:14

      heus aqui una mostra més del que aporta espanya a catalunya. res. entrebancs, males intencions… avui dia podriem tenir selecció de rugbi oficial i qui sap on podriem arribar comptant que molts jugadors nord catalans estarien encantats de jugar amb catalunya com David Marty o Nicolas Mas. Pero de qué serveix especular si la realitat es una altra.

    • max

      04/01/2014 - 00:12

      visca el rugby català!!!!!!!!!!!

    Escriu un comentari

    (*) Camps obligatoris

    *

    Normes d'ús