Obrir la ment

Dels 365 dies de l’any, quan hi ha més trànsit per internet a l’Estat espanyol i la xarxa, literalment, es col·lapsa, és el 22 de desembre al voltant de les 11 del matí. Quan ja ha sortit el número de la grossa i la majoria de gent ja sap que no els ha tocat, però igualment es connecta per veure si la sort els ha deixat algun bocí. Amb aquesta anècdota començava la conferència sobre periodisme digital Ramón Salaverría, professor de la Universitat de Navarra i un dels principals experts de l’Estat en el que podríem anomenar “ciberperiodisme”.

Al llarg de la conferència, Salaverría va fer un repàs als conceptes bàsics del mitjà ‘online’, va deixar apuntades les seves múltiples potencialitats tecnològiques i va posar uns quants exemples –i contraexemples– del món 2.0. L’exemple del magnífic infogràfic sobre el canvi climàtic d’Euskal Irrati Telebista; la qualitat dels comentaris del web de la BBC –on els mateixos periodistes es dediquen a verificar les informacions–, o la hibridació de les tècniques dels videojocs amb el periodisme –imprescindible el llibre ‘Newsgame’, de Ian Bogos– van ser alguns dels aspectes més destacats de la sessió i que, a alguns, ens van fer obrir la ment.

Més enllà de constatar que la famosa piràmide invertida ha deixat de tenir sentit i que ara un titular és un enllaç que desplega noves possibilitats, la conclusió va ser que, en periodisme digital, encara som a les beceroles. “Ara ja no es pot anar a cobrir una notícia amb un bloc i un bolígraf”, va comentar Salaverría enmig d’una cinquantena de periodistes, la majoria dels quals anàvem amb un bloc i un bolígraf. Només uns quants, estratègicament situats a les primeres files, lluïen un flamant iPad.

Comparteix

    Comentaris

    Escriu un comentari

    (*) Camps obligatoris

    *

    Normes d'ús