La cerimònia del te

Una de les millors maneres d’aproximar-se i copsar la cultura japonesa més tradicional és formant part d’una cerimònia del te. En japonès es coneix com a chadô (茶道), literalment el ‘camí’ o ‘la via’ del te, i consisteix en la pràctica tan simple i a l’hora tan complexa de preparar un te verd en pols, el matxa. Com la majoria d’activitats tradicionals, aquesta cerimònia està íntimament relacionada amb la pràctica del zen, una branca del budisme que cerca la il·luminació a partir de la meditació conscient. Aquest tipus de meditació consisteix en buscar la plena consciència del ser i l’estar, l’aquí i l’ara, en cadascun dels instants de la nostra vida, en cada inspiració i respiració. Per això, una activitat tan aparentment senzilla com és l’elaboració d’un te, adquireix una nova dimensió. La plena concentració en cadascun dels gestos i dels moviments, no tenen altre fi que la cerca de la perfecció personal.

Cerimònia del te

Cerimònia del te

Tot això que ens pot semblar tan complicat, es podria resumir dient que es pot meditar fent qualsevol cosa: mentre esperem l’autobús, mentre comprem al supermercat o mentre posem una rentadora. L’únic requisit és posar plena concentració i dedicació en allò que fem. Aquesta manera de pendre’s la vida és molt present en l’estil de vida japonès. En són exemples el shodô, el camí de l’escriptura, o l’art de la decoració floral, l’ikebana, que segueixen el mateix patró que el chadô. Fins i tot les arts marcials més tradicionals també beuen del zen a l’hora d’entendre la il·luminació com la conseqüència d’un llarg camí de perfeccionament, que s’ha de traslladar a tots els àmbits de la vida.

Com tota bona cerimònia, la del te també té la seva litúrgia. De fet, hi ha unes normes d’etiqueta que tot bon receptor del te ha de tenir en compte. Per exemple, s’ha de procurar estar assegut en tot moment en seiza, és a dir, amb les cames recollides a sota del cos, amb els genolls tocant a terra (o al coixí). S’ha de mantenir en un respectuós silenci fins al final, quan es considera de bon gust elogiar la qualitat del te i del bol en el què ha estat servit. En el moment de rebre el te de mans de la persona que ens el ofereix, el receptor ha de donar tres voltes al recipient abans de beure, moment en el què es considera que el receptor admira el bol i el seu contingut (ben bé com si fos una cata de te). Normalment, l’amfitrió ofereix pastes japoneses per acompanyar la beguda.

Estris per fer la cerimònia

Estris per fer la cerimònia

La història d’aquesta cerimònia es remunta molts segles enrere, tants com segles fa que es practica budisme al Japó. Potser el personatge històric més famós vinculat amb aquesta pràctica és el monjo Sen Rikyû, mestre d’Oda Nobunaga i Hideyoshi Toyotomi, dos dels grans artífexs de la unificació del Japó al final del segle XVI. Rikyû va institucionalitzar aquesta pràctica, i posava èmfasi en la senzillesa i la humiltat, dues virtuds que assegurava que s’adquirien amb la pràctica constant de la cerimònia. Com a conseller dels dos shoguns, Rikyû es va enfrontar amb destacats polítics de la cort, però qui l’acabaria obligant a cometre el seppuku, el suïcidi ritual, seria Hideyoshi per motius que no han quedat mai massa clars.

Retrat de Sen Rikyu

Retrat de Sen Rikyû

Justament avui, 5 de maig, se celebra al Japó el kodomo no hi (el dia dels nens), en el què les families pengen banderoles amb forma de carpes dels seus balcons. Es tracta d’un símbol de força i determinació, fruit de la tendència d’aquests peixos per nedar a contracorrent. En un dia com avui, també seria interessant recordar alguns dels valors que transmet la cerimònia del te, com la constància i l’esforç a l’hora de realitzar les activitats més insignificants. Per aquells que en vulguin saber més detalls, a continuació us deixo el vídeo d’una cerimònia.


Comparteix

    Etiquetes:

    Comentaris

    • Carolina

      07/05/2014 - 08:54

      Tens tota la raó, Víctor. Hauríem de posar-hi atenció a tot el què fem per molt habitual que sembli, per molt ordinari que sigui. Trobo que és donar valor a tot el què existeix i que ens envolta. Des de tancar una porta, fins a deixar les sabates al terra, fins a gaudir de cada instant fent la feina que fas, etc.

      He participat en diverses cerimònies de te i, com bé assenyales, és molt important la conciència de l’instant present i tot el què això comporta. Pel que sé, es tracta de l’anomenat “ichi-go ichi-e”, un concepte que recorda a tots els qui participen de la cerimònia que l’instant que estan vivint és únic i irrepetible.

      Gràcies, de nou, per contribuir amb la teva entrada a ampliar de mica en mica el coneixement dels què et llegim.

    • Enric

      08/05/2014 - 15:45

      tant de bo aquesta cerimònia aparenment tan senzilla com perfecte alhora ens servís de teràpia per curar-nos de l’estrès que ens produeix totes aquestes eines infernlas que ens introdueix en les xarxes socials, molt bon article, per reflexionar i molt !

    • G.G. Greios

      09/05/2014 - 14:54

      Un altre cop ens portes una lliçó moral sota la disfressa de divulgació cultural.

      Potser el chado, junt amb l’ikebana, son les disciplines que a un profà com jo més ens transmeten com de sublim pot arribar a esdevindre un acte tan quotidià com preparar i gaudir d’una infusió o preparar unes flors. La perfecció en el desenvolupament de les tasques diàries, fruit d’una acurada dedicació, es manifesta en una bellesa estètica (wabi-sabi em sona?) que és capaç de ser apreciada fins i tot per aquells que no tenim el fons cultural per percebre’n les subtileses. Em recorda la música com a art, potser l’únic que ens pot commoure sense comprendre’n el perquè.

      Gràcies un cop més per l’article.

    Escriu un comentari

    (*) Camps obligatoris

    *

    Normes d'ús